وبلاگ دیم
اطلاعات عمومی

از چه روغن هایی برای پخت و پز استفاده کنیم؟

95
...

از چه روغن هایی برای پخت و پز استفاده کنیم؟

بهترین روغن مصرفی برای خانه باید روغن های مایع گیاهی باشند با توجه به تاریخ تولید و انقضای آن مخصوصا آنهایی که مخصوص پخت و پز یا سرخ کردن است که باید به جا و به اندازه به کار برده شود. چراکه این روغن ها حاوی اسید های چرب ضروری هستند و فاقد اسید های چرب ترانس و غیر سالم می باشند. 
دقت کنید روغن های مایع برای پایین آوردن کلسترول خون و برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی بسیار خوب هستند اما در اثر حرارت بالا، این روغن ها تغییر ماهیت می دهند و تبدیل به اسید چرب ترانس دار می شوند که برای سلامت قلب مفید نیست، به همین دلیل مصرف روغن های مایع مخصوص سرخ کردن توصیه می شود. تحمل این روغن ها در برابر حرارت بسیار بالاست. البته روغن های سرخ کردنی از نظر تغذیه ای کیفیت پایین تری نسبت به روغن های مایع عادی دارند اما به هر حال روغن مایع مخصوص سرخ کردنی از روغن های جامد مضر خیلی بهتر هستند.

بنابراین برای تفت دادن مواد غذایی، پخت تخم مرغ استفاده از روغن زیتون مشکلی ندارد اما برای سرخ کردن مواد غذایی مانند سیب زمینی، بادمجان کتلت و.. که به دمای بالا نیاز دارد باید از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی استفاده شود. البته لازم به ذکر است روغن کنجد و روغن کانولا به علت تحمل حرارت بالا برای مصارف سرخ کردنی مناسب محسوب می‌شوند.

روغن های مفید گیاهی دارای اسید چرب امگا 3 نظیر روغن کانولا، گردو، سویا و روغن موجود در ماهی از لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری می کنند و روغن های حاوی اسید های چرب امگا 6 نظیر روغن ذرت، هسته انگور، آفتابگردان، زیتون و کنجد مانع رسوب شدن چربی ها در رگ ها و گرفتگی عروق می شوند.

روغن های مضر جامد و حیوانی جایگاهی در تغذیه سالم ندارند، مصرف روغن های نباتی جامد و حیوانی یکی از عوامل خطر ساز بیماری قلب و عروق است بنابراین هیچ یک از انواع روغن های جامد و روغن های حیوانی در تغذیه سالم جایگاهی ندارند.

در پاسخ به سوال اغلب عزیزان که در مورد روغن دنبه سوال داشتند، روغن دنبه یکی از بدترین انواع روغنهایی است که وجود دارد و قابلیت دفاع به هيچ‌وجه ندارد روغنهای حیوانی “دنبه” مورد تایید سازمانهای جهانی پزشکی نیست چون دارای کلسترول بسیار بالایی است و تصلب شرایین و ناراحتی های قلبی به همراه دارد.